سایت همسریابی

همه چیز درباره ازدواج موقت


همه چیز درباره ازدواج موقت

از تاریخ صدر اسلام تاکنون مسئله ازدواج موقت همیشه دارای شبه و ابهامات زیادی بوده بعد از انقلاب اسلامی علی الخصوص در دهه های اخیر به دلیل بالا رفتن تعداد جوانان و مثبت شدن شرایط ازدواج دائم، ازدواج موقت یکی از مسائل مهم جامعه تبدیل شده است.

 ازدواج موقت

طبق قانون مدنی ماده ۱۰۷۵ ازدواج موقت در کشور عزیز ما به رسمیت شناخته شده و شرایط و رکن های خاصی دارد که یکی از ارکان آن تعیین مدت نکاح است و همین طور تعیین مهریه معین برای یک زن اما و اگر بخواهیم ازدواج دائم و موقت را با یکدیگر مقایسه کنیم باید به شما بگوییم که موانعی که در ازدواج موقت وجود دارد همان موانعی است که در نکاح دائم است با این تفاوت که در در ازدواج دائم اگر مهریه ذکر شود مشکل ایجاد نمی کند و جایز است اما در عقد نکاح موقت حتماً باید اندازه مهریه مشخص شود اگر در عقد موقت مهریه تعیین نشود عقد باطل است. قانون جمهوری اسلامی ایران وجود مهریه زن را از مهمترین اساس ازدواج موقت می داند تا برای آن قانونی وضع کرده است که طبق مواد ۱۰۹۵ تا ۱۰۹۸ را به تسلیم کردن مهریه زن اختصاص داده است به این صورت که بعد از جاری شدن عقد موقت زن میتواند مهریه خود را مطالبه کند و حتی مرگ زن نیز در زمان ازدواج موقت باعث باطل شدن مهریه آن زن می شود یا حتی اگر مرد مدت تعیین شده از ازدواج را به زن ببخشد باز هم باید مهریه او را تمام و کمال پرداخت کند. در شرایط دیگر اگر زن با مرد نزدیکی نداشته باشد فقط مدنی صورت است که میتواند نصف مهریه را پرداخت کند اما در برخی شرایط باید کاملاً حقوق زن را بدهد به نوعی دیگر افرادی که خارج از دفترخانه و بین دو طرف عقد موقت خوانده می شود در صورتیکه زن هیچ مدرکی ندارد اثبات این کار دشوار است و گرفتن مهریه قطعاً دشوار تر است پس بهتر است قبل از انجام هر کاری به دفترخانه مراجعه کرده و عقد موقت را ثبت کنید.

 ازدواج موقت

طبق ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی در عقد موقت هیچ‌گونه نفقه برای زن در نظر گرفته نشده اما گاهی قبل از عقد موقت زن با شرط دادن نفقه عقد موقت را می پذیرد که مرد باید نفقه او را بدهد و بر مبنای این قرار است که عقد جاری شود و این باعث می شود که نفقه بر مرد در عقد موقت در این صورت واجب شود. اما اگر باز هم مرد نفقه را پرداخت نکند عملی مجرمانه از او سر نزده و زن می تواند از دادگاه درخواست نفقه کند تا دادگاه شوهر را ملزم به دادن نفقه به زن کند.

حکم اجازه ی پدر در ازدواج موقت

طبق قانون مدنی ازدواج موقت با دختران باکره حتما نیاز به اجازه پدر دارد و اگر پدر از دادن اجازه به فرزند خود امتناع کند فرزند می‌تواند با معرفی کردن پسر به دادگاه مدنی درخواست ازدواج دهد و طبق مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ سن مراجعه به دادگاه و سن قانونی برای ازدواج دائم و موقت ۱۳ سال است اما با فتوایی هایی که بعضی از مراجع تقلید داده اند بعضی از روحانیون و عاقد ها صیغه ازدواج دختر و پسر را بدون اجازه پدر نیز می خوانند.

 ازدواج موقت

تقسیم ارث در ازدواج موقت

طبق قانون ماده ۹۴۰ مدنی زوجین ازدواج آن ها دائمی است می توانند از یکدیگر ارث ببرند اما در ازدواج موقت بردن ارث در کار نیست این موضوع برای زنان است اما فرزندانی که از ازدواج موقت حاصل می‌شوند همانند بچه هایی که در ازدواج دائم هستند ارث می برند. و پدر این فرزندان باید به فرزندان خود نفقه دهد و آن‌ها را نگهداری کند این فرزندان جزو فرزندان مشروع به حساب می آیند و به همین دلیل است که می توانند از پدر ارث ببرند ۱ شرط دیگر وجود دارد و آن هم این است که اگر ازدواج موقت ثبت محضری نشود و بچه‌های که از این ازدواج حاصل شود مشخص کردن نسبت آن ها با پدر کار بسیار مشکلی است و اکثراً غیر ممکن هم میشود زیرا فرزندانِ شناسنامه‌ای دارند و نمی توانند به صورت قانونی ارث ببرد مگر آن که پدر خود کاری بکند.

نحوه جدایی در ازدواج موقت

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی طلاق فقط برای ازدواج های دائم است و برای ازدواج‌های موقت طلاقی وجود ندارد اگر یکی از طرفین در ازدواج موقت خود فوت شوند ازدواج فسخ می‌شود یا این که همسر بقیه مدت ازدواج را به زن ببخشد یا این که مدت زمان که برای ازدواج تعیین کردن تمام شود در این صورت هاست که ازدواج کاملاً فسخ می شود و احتیاجی به مراجعه به دادگاه یا جایی نیست در شرایط دیگر نیز نکاح می‌تواند فسخ شود مثلاً اگر در مرد عیبی وجود داشته باشد یا این‌که شرطی که قبل از عقد گذاشته اند انجام نشود. شوهر میتواند بدون هیچ دلیلی تمام مدت ازدواج را به زن ببخشد اما زن نمی تواند این کار را بکند و یا حتی اعتراضی در برابر بخشش مدت ازدواج موقت از طرف مرد کند زن فقط در صورتی می تواند ازدواج را منحل کند یا شرط ضمن عقد یا وکالت نامه ای که حق بذل ازدواج موقت را به زن داده می تواند ازدواج را منحل کند اگر زن خوبی داشته باشد مثل قرن بر است جذام زمین گیری نابینایی از هر دو چشم چنانچه قبل از عقد ازدواج موقت همسر این مسائل را ندانسته حق فسخ ازدواج زن ساقط می شود.

 ازدواج موقت

مدت عده در ازدواج موقت

چه در نکاح موقت و چه در نکاح دائم زن باید عده نگه دارد زمان عده در ازدواج موقت در صورتی که زن باردار نباشد به صورت این است که زن دوباره عادت ماهیانه را ببیند اما اگر سن فرد بالا باشد و یائس باشد عده این زنان حدود ۴۵ روز است اما در باره زنان باردار تا پایان وضع حمل خود دارند اگر همسر آنها نیز فوت کند باید عده وفات را نگه دارنده وفات حدود ۴ ماه و ۱۰ روز است و هم برای ازدواج دائم و هم برای ازدواج موقت بعد از وفات همسر باید این عده رعایت شود.

ازدواج موقت با زنی که شوهرش غایب است

این نظرات بستگی به فتوای مراجع تقلید دارد مثلاً فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی این است که زن تا وقتی که در عقد دائم همسرش باشد نمی تواند ازدواج کند و ازدواج با این زن جایز نیست در صورتی که زن و شوهر با هم بر سر طلاق مشاجره داشته باشند و شوهر راضی به طلاق دادن نباشد وزن در مضیقه و عسر و حرج باشد و نتواند شرایط کنونی را تحمل کند می تواند با مراجعه به یک شخصی که حاکم شهر است و اجازه این کار را دارد صیغه طلاق را جاری کند و بعد از نگه داشتن عده می تواند ازدواج موقت کند.

نظر حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی این است که ازدواج با زنان که شوهرشان غایب است به هیچ عنوان جایز نیست.

نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی این است که اگر صیغه طلاق جاری نشده و طلاق صورت نگرفته ازدواج کردن با چنین زنی جایز نیست.

 ازدواج موقت

ازدواج موقت با زن کافر شوهردار

هر دین و مذهبی برای ازدواج و زناشویی قاعده و قانون خاص خود را دارد و اسلام عقد تمام ادیان و ملت ها اعم از آن هایی که مسیحی یهودی بودایی هندو بود پرست مادی گارا و غیره هستند را قبول دارد و آن‌ها را محترم به حساب می آورد ازدواج هایی که این گونه صورت می‌گیرد و فرزندانی که از آن حاصل می شود را حلال می داند پس اگر زن و مرد کافری با یکدیگر ازدواج کردند و اسلام ازدواج آن ها را صحیح می داند اما باید به این نکته توجه کنید که ازدواج دائم و موقت در دین اسلام با زنی که شوهر دارد حرام و از پایه باطل است از نظر دین اسلام و احکام اسلامی ازدواج با زن کافر یی که شوهر دارد باطل است مگر در صورتی که از همسر خود جدا شود و طلاق بگیرد و بعد از نگه داشتن عده اجازه ازدواج موقت را دارد.

 ازدواج موقت

شرایط تمدید صیغه ی ازدواج موقت

بسیار دیده شده که در ازدواج موقت زوجین برای تمدید صیغه ازدواج مراجعه می کنند اما قبل از هر کاری باید یک سری نکات را در این باره دانست مثلا اگر کسی بخواهد مدت ازدواج موقت خود را تمدید کند باید مدت باقیمانده از صیغه قبلی با همسرش توسط او بخشیده شود مثلا اگر کسی حدوداً یک ماه صیغه شده است و می خواهد مدت صیغه اش را بلند تر کند باید یک ماه از صیغه اولی گذشته باشد بعد از یک ماه می توانند تاریخ آن را تغییر دهند اما به شرطی که همسر مدت عده قبلی را ببخشد یا این که تاریخ صیغه تمام شود اگر تاریخ تمام شد و زن با کسی دیگری ازدواج نکرده بود از می‌تواند دوباره با همسر خود ازدواج کند.

جدا شدن زن و شوهر در ازدواج موقت در صورت خواندن صیغه ۹۹ ساله

اگر کسی این صیغه را خوانده و ازدواجی بر پایه صیغه ۹۹ ساله صورت گرفته باید این را بدانید که بدون طلاق این افراد نمی توانند از هم جدا شوند و همین طور قبل از طلاق نیز حتما باید مهریه پرداخت شود.

سایت های همسریابی
ازدواج موقت سایت همسریابی موقت سایت صیغه یابی سایت ازدواج موقت همسریابی موقت سایت صیغه سایت صیغه موقت همسریابی و موقت سایتهای ازدواج موقت سایت همسریابی صیغه موقت سایت ازدواج موقت صیغه ازدواج موقت سایت شوهریابی